icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 01 juni 2021

PCH bestaat 25 jaar (en daar zijn we trots op!)

PCH is 25 jaren jong en klaar voor de toekomst! We staan niet stil. Dat past ook niet bij ons. In de afgelopen 25 jaar hebben we succesvol gewerkt aan veelzijdige en vernieuwende dienstverlening. We nemen je even mee, terug in de tijd.

5.png

Het ontstaan van PCH

Het ontstaan van PCH gaat terug tot 1996. In dat jaar won Van Hattum en Blankevoort een tender voor de realisatie van een parkeergarage. VolkerWessels en Beheerskantoor Scheveningen (BKS) hadden een rol in de ontwikkeling van dit project, waarbij de fiscale handhaving voor Bos en Lommer en het parkeerbeheer van deze parkeergarage Mercatorplein onderdeel maakte van de opdracht na realisatie. Dat werd de eerste opdracht van PCH. Op 1 juni 1996 werd PCH opgericht als 'Parkeer Combinatie Holland'.
Nadat BKS werd uitgekocht, werd PCH een 100% dochter van VolkerWessels. Het hoofdkantoor bevond zich op dat moment achter het Kurhaus in Scheveningen.

4.png

De eerste ontwikkelingen

Munt Centrale Holland

In 2004 ontstond PCH Dienstengroep vanuit de visie om een totaalpakket van diensten aan te bieden voor het beheer van de openbare ruimte, gebouwen en terreinen. Het hoofdkantoor bevond zich inmiddels in Apeldoorn en Arnhem. De eerste stap van PCH Dienstengroep is de oprichting van MCH (Munt Centrale Holland), voor geld en waarde transport. MCH startte op 1 januari 2004 met een geautomatiseerde geldverwerkingscentrale, beveiligd door state-of-the-art technologie en met zeer nauwgezette procedures, waarbij elke stap in het proces van muntverwerking nauwkeurig en digitaal werd vastgelegd. Het transport werd destijds met vier Mercedes Sprinters opgestart. MCH was vooral succesvol in MIA's (Munt Inname Automaten) en MUA's (Munt Uitgifte Automaten). Dit onderdeel is door gewijzigde strategische visie op 1 januari 2011 verkocht aan G4S.

Doorontwikkeling parkeren

PCH groeide in de organisatie van integrale parkeerdienstverlening: het beheer van parkeergarages, fiscale parkeercontrole en de inzet van BOA's op locaties in heel Nederland. Dit scala van activiteiten zien we uitbreiden vanaf 2019 met o.a. de ontwikkeling van apps, technisch beheer en management. Projectmatig of op basis van lange termijn overeenkomsten. Voor gemeenten, commerciële parkeergarages en truckparkings. 

Facility Management

In 2004 werden kansen binnen facility management gezien en is PCH Facility Management opgericht. Het accent binnen dit onderdeel lag toen op contractmanagement, facilitair service bureau, PPS projecten en parkmanagement.

IJsbaan Twente

Een nieuw en uniek project wordt in 2007 opgestart. De exploitatie van IJsbaan Twente. De ijshal is gebouwd door een zusteronderneming van VolkerWessels. PCH grijpt deze kans met beide handen aan. Naast Thialf wordt 'onze' ijsbaan door de kenners geprezen om de ijskwaliteit (ons ijs zorgt voor snelle rondes!), de gastvrijheid, de prettige sfeer én de deskundigheid van onze medewerkers.

7.png

Uitbreiding van facilitaire diensten, locaties en Schiphol

In 2010 werd flink uitgebreid. PCH won in dat jaar de Europese aanbesteding van het operationeel en technisch beheer van alle parkeervoorzieningen op Schiphol. In 2010 werd PCH Parking & Facility Services Schiphol opgericht en nam PCH 32 parkeermedewerkers over van Schiphol Group. Vanaf dat moment zorgen we ervoor dat alle parkeervoorzieningen van Schiphol schoon, heel en veilig zijn. Ruim 41.000 parkeerplaatsen.

In 2010 transformeerde PCH tot wat het nu nog altijd is: een veelzijdige integrale dienstverlener binnen de facilitaire en de parkeermarkt. People Create Hospitality. Daar staat PCH voor. Inmiddels zijn we gepast trots op onze positie in beide markten én zien we volop groeikansen voor onze veelzijdigheid, integraliteit maar vooral voor en dankzij onze medewerkers! De facilitaire services werden uitgebreid. PCH Integraded Facility Management & Services wordt als dochteronderneming opgericht in 2010. We maakten de stap van management naar operationele uitvoering én management. Vanuit PCH IFMS ontzorgen we inmiddels vele VolkerWessels ondernemingen op meer dan ruim 50 locaties op het totale facilitaire gebied. Naast het inzetten van facility managers en facilitair medewerkers heeft PCH IFMS nu ook gastvrije collega's actief in soft services als schoonmaak, catering en receptiediensten. En zijn we klaar voor de volgende stap! Want ook in deze bedrijfstak zien we kansen voor echte integrale dienstverlening. Zo zijn we o.a. uniek in het aanbieden van een full service energie levering, het monitoren van duurzaamheid in gebouwen én het faciliteren van het nieuwe werken via onze WAY app en WAY home facilities.

Externe opdrachtgevers 

Een logische vervolgstap van onze innovatieve groei was en is het betreden van de zogenaamde 'externe markt'. We opereren nu ook buiten VolkerWessels.In 2015 wordt de basis gelegd voor langdurige dienstverlening voor twee grote overheidsprojecten. Voor zowel de Gemeente Westland (de Groene Schakel) als voor het Provinciehuis van Gelderland (ID Nova) schrijft PCH samen met VolkerWessels zusterbedrijven in en wint uiteindelijk de gunning voor twee langjarige contracten (20 en 25 jaar) voor de dienstverlening in 2017. In de tussentijd is ook de dienstverlening op het Food Center Amsterdam opgestart waar we verantwoordelijk zijn voor het beheer van het marktterrein.

PCH bestaat 25 jaar en daar zijn we trots op!

In deze 25 jaar hebben we succesvol gewerkt aan een solide organisatie, aan een veelzijdige en vernieuwende dienstverlening. Als basis daarin kiezen we altijd voor de 2 belangrijkste uitgang

  1. Dienstverlening draait om mensen, onze medewerkers zijn hierin bepalend. Daarom zorgen we goed voor onze mensen. We vinden het belangrijk dat onze mensen zich gewaardeerd voelen in wat ze doen en welke betekenis zij vertegenwoordigen.
  2. Onze diensten zijn voor en van mensen: we zijn 'eindgebruikers' gericht. Iedereen die gebruik maakt van onze diensten moet onze service, toegankelijkheid én werkbaarheid ervaren. Daar doen we 't voor. 

We willen doorontwikkelen in wie en wat we zijn. Nog beter worden in wat we al doen, blijven vernieuwen voor onze gast en klant. En een werkgever zijn waar je graag wilt (blijven) werken! Dus, op naar een volgende mijlpaal!